Diversiteit in reclame: een winnende formule?

Iedereen heeft het tegenwoordig over het implementeren van diversiteit in alle sectoren van de samenleving. We zien dit vooral terug in de manier waarop verschillende reclamebureaus in campagnes proberen af te wijken van ‘de norm’.

Kijk bijvoorbeeld naar de reclame van Diesel waarin een zwarte Canadese vrouw met vitiligo wordt afgebeeld of de reclame van 
Nike waarin vrouwen met een maatje meer worden gerepresenteerd.

De reclame- en marketingwereld is zich dus duidelijk bewust van de nood aan de representatie van diversiteit, wat we dus als een positieve evolutie kunnen beschouwen. Toch slaat de reclamewereld de bal vaker mis dan raak. Een kleine twee weken geleden zorgde de multinational Heineken nog met de slogan ‘Sometimes lighter is better’ en de bijbehorende reclamespot voor veel ophef.

We denken meteen ook aan de reclame van H&M die voor ernstige rellen zorgde omdat ze als racistisch beschouwd werd. Voor diegenen die het gemist hebben: een zwarte jongen droeg op een reclameafbeelding een trui met de slogan ‘Coolest monkey in the jungle’. En zo zijn er nog een tig tal voorbeelden. Doet de reclamewereld dit met opzet of zijn ze gewoonweg hardleers?

Het antwoord op deze vraag ligt waarschijnlijk ergens tussenin. Enerzijds wordt de representatie en implementatie van diversiteit steeds belangrijker en proberen grote bedrijven aan de hand van trial and error diversiteit centraal te stellen in hun marketingstrategie met alle gevolgen van dien.

Anderzijds is het normatieve, vetruviaanse beeld van een witte, heteroseksuele man zonder beperking nog steeds alom tegenwoordig in de huidige maatschappij waardoor er waarschijnlijk nog steeds veel grote bedrijven zich niet bewust zijn van racistische, homofobe en seksistische beeldvorming.

Het positieve aan dit verhaal is dat er ruimte is voor verandering. Enerzijds is het implementeren van diversiteit in o.a. de reclamewereld erg interessant. Elk bedrijf beoogt namelijk om een zo groot mogelijk netwerk uit te bouwen en een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Op deze manier kan men zoveel mogelijk mensen aanspreken zonder sommigen uit te sluiten of te bruuskeren.

Anderzijds zou diversiteit in de reclamewereld de standaard moeten zijn omwille van simpelweg menselijke redenen. In een wereld waarin mensen constant de druk voelen om zich te conformeren naar een bepaald ideaal kan representatie van diversiteit de oplossing bieden. Op deze manier voelt iedereen zich op een correcte manier vertegenwoordigd

Geef een reactie