Hoe ziet België eruit als leerling?

Wanneer het gaat over het dichten van de etnische kloof in het onderwijs, is België een barslechte leerling. De data die de OESO  aanreikt, tonen keer op keer hoe leerlingen met een migratieachtergrond achterop hinken in Vlaanderen, en zelfs dubbel zoveel kans maken om te falen. Nog te vaak worden ze verweten ‘lui’ te zijn of ‘niet gemotiveerd genoeg’, maar is dit zo?

Ze doen het misschien slechter in het Belgische onderwijs maar aan hun motivatie zal het niet liggen. Een recente OESO-studie toont namelijk aan dat leerlingen met een migratieachtergrond in veel OESO-landen gemotiveerder zijn dan autochtone leerlingen: in België is dit zelfs in 30% van de gevallen zo! Volgens onderzoekers zijn leerlingen met een migratieachtergrond meer begaan met hoe ze het doen op school en zijn dat niet juist de leerlingen die iedere leerkracht graag voor zich heeft zitten?!

Wie wij als leerkracht minder graag in onze klas zouden willen als leerling is België. Een luie leerling op het vlak van diversiteit, doet niet meer dan het nodige om erdoor te zijn en heeft altijd een excuus klaar als ze slechte punten heeft. Tijd om terug de boeken open te slaan, de nodige motivatie te vinden en ervoor te gaan!

Geef een reactie